Sosem vágyott és szemétben landoló ajándékok, több kiló csomagolópapír – a szeretet ünnepe az év egyik legpazarlóbb és ezért környezetszennyező időszaka – is. Becslések szerint karácsonykor 30-40 százalékkal több szemetet termelünk. Átrajzolhatja-e a vírus a fogyasztói szokásokat?
Fényárban úszik a ház, friss fenyőillat a szobában. Ülsz a fa alatt és izgalommal bontogatod ki a színes selyemszalaggal átkötött, csillogó papírba csomagolt ajándékhalmot. A negyedénél udvariasan eljátszod, hogy tetszik, a nyolcadánál kigondolod, kinek passzolhatnád tovább. Van közte ronda, van ízléstelen, és van fölösleges. Valamennyit majd besúvasztasz a kukába, mikor nem tűnik fel, párat jövőre átcsomagolva az undok nagynéninek adsz. Roskadozik az asztal, ám a kaják egy része szintén a kukában vagy a vécében végzi, mert a háziasszony elszabta a menüt (és fárasztotta agyon magát).
A karácsony a szeretet és az adás ünnepe, de a legszemetelőbb ünnepünk is. Megugrik az áramtermelésünk, milliónyi fenyőfát vágunk ki és dobunk aztán szemétbe, nem beszélve a fölösleges ajándékokról, csomagolópapírról és ételről. Egy környezetvédelmi egyesület felmérése szerint a magyarok évente fejenként 95 kg papírhulladékot termelnek, aminek a fele csomagolásból származik. A NASA egy korábbi megfigyelése szerint annyi a karácsonyi díszkivilágítás, hogy már az űrből is látszik.
Kérdés, hat-e a szokásos rutinunkra a járvány.
A legtöbb országban, így nálunk is egyre többen állnak át az online rendelésekre. A vírus, az azzal járó korlátozások, és a gazdasági visszaeséstől való félelem mind hatnak ránk és növelik a vásárlói tudatosságot: kétszer meggondoljuk, mire és hogyan költünk, nem impulzusvásárlunk a plázában/boltban. Egy covidmentes időszakban már egy aldis bevásárláskor is sok kacatot dobunk a bevásárlókocsiba, karácsonykor ez még fokozottabban igaz.
A COVID már most átszabja és újragondoltatja velünk, mire van szükségünk. Egy brit kutatás szerint a divatvásárlók 45 százaléka sokkal környezettudatosabbá vált a pandémia óta. A Smurfit Kappa cég kutatásában német, ír, brit és holland fogyasztókat kérdeztek, és azt találták, hogy az elmúlt hat hónapban az online divatcikkeket vásárlók 41 százaléka megfontoltabban vásárol, 35 százaléka pedig azt mondta, nem venne olyan cégtől, amelyik nem ökobarát.
Jó-jó, Magyarország nem a fejlett Nyugat, moroghatjuk joggal. De az a tény, hogy most nem halaszthatjuk az utolsó pillanatra a bevásárlást, és a gép előtt klikkelve tisztábban látjuk, mire mennyit költünk, talán többünket rákényszerít, hogy átgondoljuk, mi is a fontos.
És ez nemcsak nekünk, hanem a bolygónak is jó lesz.