A lentiek fényében a kérdést inkább úgy kellene feltennünk hogy mi tartja vissza a gyerekeket a házimunkától? Nincs beléjük kódolva ugyanis, hogy nem szeretik maguk körül a rendet: a kulcs a házimunkával való tanult kapcsolatukban rejlik.
Jó, itt is érvényesül “a kivétel erősíti a szabályt”, természetesen millióból egyet találunk olyan gyereket, aki különösebb kérés nélkül rendet tart maga körül, ennek örüljünk, mintha karácsony lenne egyszerre a szülinappal – csak mert a gyerekeket házimunkára nevelni nem egy sétagalopp. Általában nem látják benne az élvezetet, a játékot, – csak egy bizonyos korig, igen, tudjuk, léteznek játékporszívók és felmosók – “muszáj-feladatként” gondolnak rá, másrészt pedig nem tudják még felmérni, mennyi munkával jár a környezetüket abban az állapotban tartani, ahogy azt megszokták. (Pláne, ha abban nőttek fel, hogy anya-apa úgyis megcsinálja helyettük.)
A legtöbb tanulmány két fontos elemre világít rá:
- Egyrészt kiemelkedő probléma ezzel kapcsolatban, hogy egy pszichológiai felmérés szerint a legtöbb konfliktust szülő és gyerek között bizony a rendrakás kérdése – vagy inkább annak hiánya szüli. A konfliktus, a veszekedés egy idő után egyet jelent magával a rendrakással, mint természetes velejáró és ha már csak szóba is jön bárminemű házimunka, de egyáltalán, felmerül a gondolata, már frusztrációt eredményez – és valljuk be, ki csinál szívesen olyan dolgot, amihez rossz élmények fűzik?
- A másik viszont a házimunkát büntetésként való alkalmazás kérdése. Ez valamilyen szinten kapcsolatban áll az előző ponttal – hiszen büntetni olyan dologgal igyekszünk, amit a gyermek nem jutalomként él meg. Kézenfekvő így a házimunka, ha az egyet jelent számára a frusztrációval.
Ez a két pont aztán lavinaként hoz magával egy rakás olyan elemet, ami a házimunkára való nevelésben a legkevésbé sem eredményes, cserébe a szülő-gyermek kapcsolatra lehet súlyosan negatív hatással – mint pl. a fenyegetést, félelmet, tiszteletlenség erősödését és drasztikusabb esetben a bántalmazást is.
A kulcs az együttműködésre való törekvés, amihez előbb a szülőnek kell megtanulni azokat a trükköket, hogyan vehetőek rá a gyerekek a házimunkára úgy, hogy a fenti két pont fel se merüljön. Szerencsére manapság már számtalan trükk létezik erre, a következő blogokban ezeket is végigvesszük.